PSO z EdB

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA

W SP nr 1 im. A. Mickiewicza

Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562 i Nr 130, poz. 906 oraz z 2008 r. Nr 3, poz. 9).
  1. Statut SP nr 1  w Sokółce.
  1. Wewnątrzszkolny System Oceniania SP nr 1 w Sokółce.

I. Nauczanie edukacji dla bezpieczeństwa w SP nr 1 w Sokółce odbywa się zgodnie z „Programem nauczania edukacji dla bezpieczeństwa dla SP” wydawnictwa Nowa Era.
II. Treści programowe będą realizowane w ciągu 1 godzin tygodniowo w klasach VIII.
III. Do nauczania edukacji dla bezpieczeństwa korzystamy z podręcznika z ćwiczeniami  „Żyję i działam bezpiecznie” wydawnictwa Nowa Era.

Kontrakt z uczniami

  1. Ocenie podlegają wiadomości, umiejętności praktyczne i aktywności ujęte
w planie nauczania przedmiotu.
  1. W semestrze przeprowadzony jest 1 sprawdzian.
  2. Sprawdzian jest obowiązkowy. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych, powinien go napisać w terminie nie przekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły. Nieobecność nieusprawiedliwiona powoduje wystawienie oceny niedostatecznej. Nie napisanie sprawdzianu skutkuje również oceną niedostateczną.
  3. Sprawdzian jest zapowiedziany tydzień wcześniej i omówiony jest jego zakres. Poprzedzony jest lekcją obejmującą powtórzenie i utrwalenie materiału.
  4. Sprawdzian można poprawić. Poprawa jest dobrowolna, w ciągu tygodnia od rozdania prac i tylko jeden raz. Ocena, jaką uczeń otrzyma poprawiając sprawdzian jest oceną ostateczną.
  5. Każdą otrzymaną ocenę można poprawić po zajęciach lekcyjnych. Termin poprawy należy ustalić z nauczycielem.
  6. Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole.
  7. Każdy uczeń ma prawo do dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
  8. Każdy uczeń ma prawo 1 raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do zajęć lekcyjnych. Za każde kolejne nieprzygotowanie otrzymuje ocenę niedostateczną. Nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji.
  9. Za aktywność - 5 plusów, uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą; za 5 minusów ocenę niedostateczną.
  10. Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne i uzasadnione; uczeń ma również możliwość samooceny oraz oceny swojej pracy przez kolegów.
  11. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac domowych. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności w szkole uczeń powinien zeszyt uzupełnić. Zeszyt podlega ocenie.
  12. Ocenie podlegają ustne odpowiedzi ucznia. Obejmują one zakres materiału z trzech ostatnich tematów.
  13. Kartkówki obejmują zakres trzech ostatnich tematów, nie wymagają wcześniejszego zapowiadania i są obowiązkowe.
  1. Wszystkie prace pisemne będą punktowane według oddzielnego schematu w zależności od złożoności zagadnienia. Punkty będą przeliczane na oceny według zasad pomiaru dydaktycznego:
                   0 - 29 % - niedostateczny
                   30 - 49% - dopuszczający
50 - 69% - dostateczny
70 - 89% - dobry
90 - 95% - bardzo dobry
96 - 100 % - celujący
  1. Oceny śródroczne i roczne są średnią ważoną uzyskanych ocen. Prace klasowe liczone są do średniej podwójnie.
6.00 – 5.50 – celujący
5.49 – 4.50 – bardzo dobry
4.49 – 3.50 – dobry
3.49 – 2.50 – dostateczny
2.49 – 1.50 – dopuszczający
1.49 i poniżej - niedostateczny
  1. Ocena roczna ustalana jest na podstawie oceny semestralnej, tj. ocena semestralna x2 i ocen uzyskanych w drugim semestrze.
  2. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji, a brakuje innych podstaw do wystawienia oceny – nie może być klasyfikowany.

Kontrola i ocena osiągnięć uczniów

Systematycznej, planowej kontroli i ocenie podlegają wszystkie formy aktywności uczniów:
  • wypowiedzi,
  • wytwory pracy – albumy tematyczne, referaty, prezentacje,
  • odpowiedzi,
  • kartkówki,
  • sprawdziany, testy,
  • aktywność na zajęciach,
  • zachowanie w czasie zajęć,
  • prace domowe,
  • wykonywanie czynności praktycznych,
  • udział i wyniki w konkursach.
Ocena śródroczna i roczna wystawiana jest jako średnia ważona ocen uzyskanych za:
- testy, sprawdziany (liczone podwójnie)
- kartkówki
- odpowiedzi
- prace domowe
- aktywność
- zadania dodatkowe
- zadania praktyczne
- konkursy
Uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału może zawsze zwrócić się po pomoc do nauczyciela w celu ustalenia sposobu nadrobienia zaległego materiału i poprawienia wyników.

Zasady współdziałania z rodzicami i uczniami

  1. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.
  1. Oceny zdobywane przez uczniów są odnotowywane w dziennikach lekcyjnych.
  1. O przewidywanej ocenie śródrocznej i rocznej informujemy uczniów na dwa tygodnie przed planowanym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
  1. W przypadku grożącej oceny niedostatecznej informujemy ucznia i jego rodziców (za pośrednictwem wychowawcy klasowego) na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
  1. Ocena śródroczna i roczna z przedmiotu wpisywana jest do dziennika lekcyjnego na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
  1. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo zgłosić zastrzeżenia do proponowanej przez nauczyciela oceny klasyfikacyjnej rocznej w przypadku, gdy według ucznia lub rodzica przewidywana ocena klasyfikacyjna roczna jest niesatysfakcjonująca. Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej są zawarte w WSO.
  1. Wszystkie oceny są jawne i podawane na bieżąco.
  1. Prace pisemne uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji, a rodzice ewentualnie w kontaktach indywidualnych i na zebraniu.
  1. Prace klasowe są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego.

Kryteria ocen z edukacji dla bezpieczeństwa

Na ocenę celującą uczeń:
- posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program,
- rozwija własne zainteresowania,
- bierze udział z sukcesami w konkursach, olimpiadach, mistrzostwach,
- jest bardzo aktywny na lekcjach,
- wykonuje szereg zadań dodatkowych z własnej inicjatywy,
- jest żywo zainteresowany tym co dzieje się w Polsce i na świecie,
- angażuje się w akcje humanitarne, ekologiczne, wolontariacie,
- umiejętnie formułuje argumenty, wypowiada się bardzo poprawnym językiem,

- potrafi doskonale zaplanować i zorganizować pracę swoją i innych.

Na ocenę bardzo dobrą uczeń:
- bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach,
-sprawnie samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy, uzasadnia odpowiedzi korzystając z wiadomości prasowych i telewizyjnych,
- uzasadnia własne poglądy i stanowiska,
- dokonuje samodzielnej oceny wydarzeń i zjawisk,
- dostrzega związki przyczynowo- skutkowe,
- potrafi łączyć wiedzę z różnych przedmiotów,
- interpretuje teksty źródłowe,
- rozumie, że oprócz praw uczeń ma obowiązki,
- bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje błędy kolegów,
- odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze,
- zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany w programie,
- sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów do rozwiązywania
zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa,
- umie pokierować grupą rówieśników.
Na ocenę dobrą uczeń:
- w dużej mierze opanował treści i umiejętności zawarte w programie,
- chętnie pracuje w grupie,
- jest aktywny na zajęciach,
- umiejętnie wykorzystuje zdobyte informacje,
- wykonuje samodzielnie typowe zadania związane z tokiem lekcji i zlecone
przez nauczyciela,
- umie formułować proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne,
- porównuje zachowania pozytywne i negatywne oraz ich wpływ na postawę ludzi,
- prezentuje różne sposoby rozwiązywania konfliktów,
- poprawnie stosuje pojęcia: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze,
- poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać potrzebny sprzęt
i wykorzystać niektóre środki ratownicze;
Na ocenę dostateczną uczeń:
- jest aktywny na lekcjach sporadycznie,
- jego wiedza jest wyrywkowa i fragmentaryczna,
- ma problemy z samodzielnym sformułowaniem i uzasadnieniem swoich
wypowiedzi,
- udziela odpowiedzi na proste pytania nauczyciela,
- wykonuje samodzielnie proste zadania, które się mu przydziela.
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
- z pomocą nauczyciela jest w stanie wykonać proste polecenia,
- ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności, które są konieczne do dalszego
kształcenia; posiada minimum wiedzy,
- nie potrafi sformułować jasnej wypowiedzi na tematy poruszane na lekcjach,
- jego postawa na lekcjach jest bierna, ale wykazuje chęć do współpracy.
Na ocenę niedostateczną uczeń:
- pomimo pomocy nauczyciela nie potrafi się wypowiedzieć,
- nie opanował wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań koniecznych
i niezbędnych do dalszego kształcenia,
- nie potrafi wykonać prostego polecenia,
- wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do nauki,
- nie interesuje się przedmiotem.